Uleiuri, turbine şi turaţii corecte

De la domnul Marius – cititor şi critic al blogului, un comentariu postat la un articol anterior, care cred eu că merită o postare independentă. Vă rog să îl terorizaţi cu întrebări.

Referitor la turbina de la diesel (dar şi la benzină), sunt câteva reguli simple care trebuiesc respectate:
1. Uleiul, este foarte important să fie la nivel şi să aibă specificaţiile recomandate de producător (exemplu: 5W40 – 5 reprezintă vâscozitatea la rece – cu cât este mai mică cu atât este mai bun uleiul – 40 reprezintă vâscozitatea la cald – cu cât această cifră este mai mare, cu atât este mai bun uleiul; norme de genul API, ACEEA; SE/CF – reprezintă tot indicatori de calitate; exemplu: “S”-ul vine de la scânteie, adică motor pe benzină, sau Otto, sau MAS, iar cea de a doua literă, cum ar fi în cazul de faţă “E”-ul, cu cât este mai înaintată în alfabet, cu atât mai bun este uleiul; referitor la litera după slesh “/”, adică “C”-ul, vine de la compresie, adică motor pe motorină, disel sau MAC; litera după “C”, reprezintă acelaşi lucru precum în cazul “S”-lui; dacă pe bidon apare şi “S”-UL şi “C”-ul, rezultă că uleiul poate fi folosit şi la motoare Otto şi Diesel; până la 15W uleiurile sunt minerale, la 10W sunt semisintetice, iar de la 5W sunt sintetice – cele mai bune; uleiurile sintetice au a doua literă mai înaintată în alfabet)
2. Imediat după pornirea motorului, măcar 30 de secunde, acesta nu trebuie turat (atunci când este rece);
3. În mers, turaţia trebuie menţinută între 2000 şi 3000 de rotaţii/minut; dacă peste 3000 de rotaţii nu este chiar sănătate curată (uzuri mari de la frecare şi pericolul de overboust – presiune prea mare în partea rece a turbinei – adică compresorul – în cazul în care se defectează un sistem de siguranţă numit Waste-gate – traducere liberă Waste=pierdere, gate=poartă)turaţia sub 1750 rotaţii/minut înseamnă moarte curată; de ce: pentru că pe evacuare ies fel de fel de funingini care înfundă catalizatorul (nu mai zic de modelele care au FAP – filtru de particule la diesel), se depun şi blochează supapa de la EGR (un sistem de reducere a noxelor – oxizii de azot – care dacă se anulează prin scoaterea mufei nu faci decât rău, întrucât diagrama calculatorului de gestiune a parametrilor motorului – ECU – îl are în vedere şi nimeni nu are un program atât de complex să-ţi facă o remapare – resoftare); de asemenea, mersul subturat distruge şi transmisia (ambreieaj, angrenaje din cutia de viteze, diferenţial, planetare) şi produce vivraţiii care distrug lagărele elastice ale motorului şi sistemului de avacuare);
4. După ce ai venit de la un drum lung unde ai forjat cât de cât motorul, mai lasă motorul să funcţioneze în gol cel puţin 60 de secunde (de ce: pentru a se răci turbina şi uleiul – lucru foarte important);
5. Dacă nu foloseşti maşina mult timp, mai porneşte-i motorul din când în când, lasă-l să se înclzescă 30 de secunde, după care tureaz-l puţin pe la 2000 – 3000 de rotaţii pe minut timp de 1 – 2 minute – dar nu continuu, ci ca în cazul în care ai fi în trafic – cu fluictuaţii de turaţie în relanti şi 3000 de rotaţii);
6. Foloseşte cuplul motor şi în funcţie de încărcătură sau drum: exemplu: în oraş cu treapta a III-a de viteză, pe loc dreprt şi singur în maşină, poţi merge cu 1800 de turaţii; în schim, cu 4 persoane, bagaje şi în pantă, poţi merge cu treapta a III-a şi la 3000 de rotaţii sau mai mult.

Acum şi ultimul sfat:
Experimentaţi şi formaţivă propriul stil de conducere, în baza unor principii cum ar fi cele mai sus expuse.
La motoarele pe benzină puteţi tura motorul pese 3000 de rotaţii/minut fără probleme, pentru că aşa sunt ele construite; dar nici aici nu exageraţi cu turaţia decât atunci când este nevoie: la depăşiri, în pantă; în rest o turaţie de 2500 – 4000 rotaţii/minut este foarte bună.

George Buhnicihttps://george.ro
SV#yfrkh$n9Q&Ct6xqj@R9#f

Ultimele articole

Articole recomandate

57 Comments

  1. Va intrebam pentru ca sunt passat-uri cu aceiasi motorizare cum am si eu si vin din fabrică deja la 170cp!
    Multumesc mult pentru raspuns!

  2. Va salut cu respect as dori sa va adresez o intrebare am BMW x3 din 2007 2L 150 ps si 250000 km am schimbat turbo cu unul reconditionat am curatat filtru de particl la firma prin ardere si dupa 4000 km am fost nevoit sa complectez 3 litri ulei 5w 30 fol sintetic cam la 1000 km circa 0,8 litri datimi un sfat constructiv vamultumesc

  3. Salut.

    am cumparat recent un peugeot 308 2.0 hdi din 2008.

    Il folosesc prevalent pentru deplasari spre job (extra-urban), viteza mea de croaziera fiind 80km/h in a 4-a, la 2200. e prea putin? e ok?

  4. Daca va confruntati cu problema lui @onetiu petrisor si in urma unei reparatii corecte cu aparatura de echilibrare, masina tot consuma ulei trebuie verificate cantitatea gazelor de epurare carter, filtru epurator si starea motorului

    Foarte important este intotdeauna sa respectati uleiul recomandat de producator. Este cel mai bun pentru motor. Nu de multe ori clientul a schimbat tipul de ulei recomandat si a ajuns cu turbina defecta in service.
    Intervalele schimburilor sunt foarte importante. Daca vreti sa protejati motorul si viitoarele costuri datorate uzurii, revizia o puteti face intr-un interval de maxim 10 mii km

  5. buna ziua . am un bmw 120 / 163 cp an 2005 , mananca foarte mult ulei . la fiecare plin sunt nevoie sa bag 1 litru de ulei .
    nu scoate nici un fel de fum ,dar , mi se infunda catalizatorul .
    ce credeti ca ar putea fi ?
    are rost sa bag bani in ea ?
    cam la ce pret as ajung ?
    sa cumpar alt motor ?

  6. Salutare la un passat b5 când îl pornesc și merg cu el în sarcină depea trage când ajunge la 2200 smunceste și se comporta normal, dacă o opresc și o pornesc din nou și o turez la 2200 pe loc după aia merge normal ce ar putea fii?

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here