Transformă un accident într-o afacere

Tocmai ai lovit maşina. Un accident stupid insuficient să o distrugă, suficient să te scoată din circulaţie. Simţi că se năruie cerul peste tine. Cum ai putut fi atât de prost să o faci praf tocmai când aveai atâta nevoie de ea? Te consolezi cu ideea că ai full-casco şi o s-o repari însă ştii că nimic nu va mai la fel… Maşina ta aproape nouă va fi o rabla reparată. Mergi deja cu taxiul de o săptămână şi aştepţi răspunsul de la asigurări când afli că maşina ta devine o epavă imposibil de reparat în suma pentru care e asigurată. Adică este dauna totală. Cum îţi mai iei acum maşină la banii de pe asigurare? Să aştepţi iarăşi câteva luni după alta şi cheltuiala cu taxiul… Pare sfârşitul carierei tale de şofer. Ca să nu ajungi un astfel de nefericit trebuie să respecţi câţiva paşi simpli şi să îţi păstrezi sângele rece. Vei avea nevoie de el.

Primul pas. Ai lovit maşina. Dacă tu eşti bine, adună toate piesele răvăşite, dacă nu eşti, aduci pe cineva de încredere. Urci maşina pe o platformă şi o duci într-o parcare păzită (dacă e noapte) sau direct la Serviciul de constatări accidente uşoare (dacă nu a fost accident cu victimă şi cercetarea s-a făcut la faţa locului). Nu uiţi să ceri chitanţă şi factură de la omul cu platforma pentru decont la asigurator. Transportul maşinii avariate se decontează, bineînţeles. Cam pe acum ar trebui să ştii şi dacă nu cumva îţi expirase poliţa casco pe care ai întârziat să o plăteşti. În cazul în care ai fost uituc, nu duci încă maşina la accidente uşoare şi aduci poliţa de asigurare la zi.

După ce obţii dovada de reparaţie şi îţi iei amenda de rigoare, duci maşina pentru constatare la firma de asigurări. Afli la accidente uşoare unde este biroul de constatări al fiecărei firme de asigurări. Aici ţi se face dosarul de daună şi o evaluare vizuală. Apoi duci maşina pentru evaluare tehnică la un service agreat. De preferat cel al mărcii, pentru că este mai scump. Dacă maşina este destul de bine lovită, mecanicul care se ocupă de evaluarea mecanică şi apoi cel de tinichigerie vor scoate câte un cearşaf cu piese de schimbat care vor duce reparaţia la o sumă astronomică. Mai ales la mărci ca BMW, Mercedes, Audi. Dacă, să zicem că, teoretic, maşina era asigurată pentru 10.000 de euro, de la 75% daună în sus, adică de la 7.500 de euro cost al reparaţiei, maşina devine daună totală. Adică asiguratorul spune că este mai scump să o repare decât să te despăgubească în bani.

Practica din companiile de asigurări spune că plata se face printr-o metodă complementară. Bani plătiţi direct şi valorificarea epavei, adică vânzarea maşinii mai mult sau mai puţin distrusă. În cazul poliţei de 10.000 spre exemplu, asiguratorul va face mai întâi o licitaţie pentru epavă care va fi scoasă la vânzare pentru minimum 2.000 de euro, adică 20%. Nu va obţine cel mai probabil decât maximum 2.500 de euro şi apoi te va contacta ca să îţi spună două lucruri. Mai întâi că firma va plăti în contul tău 7.500 de euro şi pentru diferenţa de 2.500 de euro trebuie să vinzi epava către Cutare, care a câştigat licitaţia. Spui OK şi aştepţi plata. Aici începe treaba cu sânge rece de care vorbeam. În momentul acesta trebuie să îi baţi pe asiguratori la jocul lor. Faci pe naivul şi spui că vei vinde maşina. Mergi şi semnezi dacă e nevoie pentru cei 75% cash şi… surpriză, te răzgândeşti dintr-o dată în legătură cu vânzarea epavei. Inspectorul de daună îţi va spune că eşti obligat să o vinzi şi te va speria cu tot felul de texte. Cea mai tare gogonată este că dacă vrei epava trebuie să vii la o nouă licitaţie şi să plusezi. De acum te iei în gură cu ei şi le spui că ştii cum merge treaba. Adică ştii că nu au cum să te oblige să îţi vinzi maşina pentru că prin contractul de asigurare, asiguratorul nu câştigă vreun drept de întâietate în privinţa proprietăţii maşinii şi că proprietatea este garantată de Constituţia României. Adică nu are nici un drept să te oblige să vinzi. Maşina este a ta, pe numele tău şi numai tu poţi decide să vinzi sau nu. Cei mai tupeişti te vor ameninţa că nu virează banii dacă nu vinzi şi tu îl ameninţi cu Protecţia Consumatorului, Poliţia şi, cel mai important cu Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). Poţi chiar merge să faci reclamaţie la superiorii lui din firma de asigurări. Bun, dar de ce ne bătem aşa de tare pe epavă? Păi dintr-un motiv simplu. Pentru că poţi obţine mult mai mulţi bani pe ea.

Care e faza? Licitaţiile pentru valorificarea epavelor de către asiguratori sunt doar teoretic publice. De fapt ştiu ce maşini sunt de vânzare numai o mână de particulari foarte specializaţi. Ei primesc prin email pozele de la constatare cu maşina şi se arată sau nu interesaţi. Inspectorul de daună care se ocupă de dosarul tău are sigur câţiva astfel de “parteneri” pe care îi alimentează zilnic cu poze de maşini bune la revânzare. Cele mai interesante sunt pentru ei maşinile aproape noi sau mărci foarte vandabile. Particularul licitează apoi practic singur şi va obţine maşina la prima strigare, adică la un preţ foarte bun de maxim 25% din suma sigurată. Afacerea merge unsă de acum. Epava odată cedată prin vânzare de proprietarul asigurat, devine o marfă care este trecută prin cel puţin două, trei mâini. Particularul o cumpără, dă şpaga de cel puţin 500 de euro inspectorului de daună care i-a aranjat afacerea şi de cele mai multe ori o revinde cu cel puţin 500-1.000 de euro peste unui alt intermediar. Se poate întâmpla astfel ca maşina să treacă prin câteva mâini până la ajunge la un preţ apropiat de realitate. Ultimul “la cazma” o va repara într-un service “bun şi ieftinache”. Treaba merge cel mai bine cu piese de mecanică şi tăblărie second. Apoi o vopsea de calitate şi nota de plată. 2.000 de euro maximum şi apoi o revinde rapid în Autovit drept “fată mare”. Să numărăm încă o dată banii. Maşina de 10.000 lovită a fost vândută ca epavă cu 2.500 de euro. A ajuns la ultimul intermediar pentru vreo 4.500 de euro. Plus 2.000 reparaţia, maşina a ieşit la 6.500-7.000 de euro. Este băgată pe piaţă la 9.000 drept chilipir şi îi aduce celui care a reparat-o un profit 2.000 de euro, după ce mai “mâncaseră” deja la ea încă trei, patru intermediari.

Aşa că dacă ai stomacul, te poţi înhăma să faci tu bănişorii ăştia. Poţi vinde rapid epava (o să vezi că intermediarii roiesc şi poţi da de ei chiar prin mecanicul de la service) , însă la preţul tău. Sau o poţi repara. Aşa poţi ajunge ca din 10.000 de euro sumă asigurată să aduni 7.500 de la asigurator + 4.500 de euro pe epava = 12.000 de euro. Profit rapid cu 20% mai mare. Dacă o repari profitul urcă până la peste 45-50%.

Şi acum problemele de etică.

Unii vor spune că trebuie să te mulţumeşti cu suma asigurată. Adică dacă eşti asigurat pentru 10.000 de euro, atât trebuie să ajungi să iei. Teoretic da. Însă atât timp cât asiguratorul nu a găsit o ofertă mai bună de 25% tu ai tot dreptul să păstrezi epava pentru că e a ta. Părerea mea este că decât să câştige inspectorul de daună mai bine, câştig eu. Faza e că în final ei îşi fură propria companie pentru care lucrează. Mai mult, sunt chiar cazuri când inspectorul de daună pe mână cu mecanicul de la service-ul unde se face evaluarea daunelor umflă nota de plată, astfel încât chiar şi o roată smulsă devine daună totală la o maşină care îi interesează. Apoi să o smulgă proprietarului e floare la ureche pentru că oamenii se lasă uşor păcăliţi.

Dacă decizi să repari maşina ar trebui să te asiguri că reparaţia este de calitate şi ar trebui să spui asta cumpărătorului. Înainte să o vinzi, du-o la Autotest să verifici pe computer dacă maşina este sigură şi bine reparată.

Multe dintre informaţiile de aici le datorez unui bun prieten care se ocupă de tractări şi pe care l-am descoperit la nevoie. Vi-l recomand cu încredere pentru promptitudine şi omenie. Îl cheamă Edi Nuţu.

George Buhnicihttps://george.ro
SV#yfrkh$n9Q&Ct6xqj@R9#f

Ultimele articole

Articole recomandate

49 Comments

  1. Salut George. Te rog dacă poți fa o ancheta despre firma MyCar leasing. Vreau sa închei leasingul sa il plătesc si ei nu vor. Nu îmi răspund nici la mail nici sa ne întâlnim. Uita-te puțin pe forum sa vezi că-ți clienți tepuiti sunt. Doar media poate avea puterea sa se schimbe ceva. Mersi

  2. buna ziua!
    am avut ghinionul sa sufar un accident cu un audi a8 long in urma caruia masina a fost catalogata drept dauna totala
    suma din contractul de casco cu care masina a fost asigurata masina a fost de aproape 30000 euro
    dupa accident cei de la omniasig au negociat cu mine ca la piata si au hotarat ca de fapt la data producerii accidentului masina nu mai valora 30000 euro si de fapt aproximativ 17000 euro
    au voie sa faca asa ceva?????????????

    > > 1: Exista in contractul
    > > dintre mine si Omniasig , semnat la data de
    > 12-07-2012 cu
    > > suma
    > > asigurata este 29750 euro cu o “fransize 10% in
    > caz de
    > > furt sau dauna totala” , o clauza in
    > > care sa va permita legal sa reevaluati masina la”
    > suma
    > > reala”de 20526 euro ,urmand ca eu sa primesc
    > 17126.15
    > > euro?(cu siguranta nu!)
    > > 2:Daca se face abuziv o reevaluare a
    > > masinii la un moment “X” conform unui program de
    > calcul,
    > > atunci evaluarea masinii la semnarea contractului nu se
    > face
    > > conform aceleasi baze de calcul?Daca masina a fost
    > evaluata
    > > la semnarea contractului la o suma de 29750 euro, dupa
    > 10
    > > luni valoarea ei a scazut cu 40%?
    > > 3: Daca avem optiunea de a alege intre
    > > diferite companii la care ne putem face o polita
    > facultativa
    > > CASCO in scopul de a ne proteja autoturismul , care
    > > este logica sa platim o polita casco imensa la Omniasig
    > pt a
    > > ne asigura masina pe suma corecta(cand oricum ei ti-o
    > > reevalueaza la ce suma vor) , cand la allianz si
    > generali
    > > putem plati o polita casco cu 40% mai mica( am oferta
    > > dumnealor si acum!> Buna ziua:
    > Referitor la dosarul 20557151 , Audi a8 b43 dxr :
    > astazi am primit de la dumneavoastra echivalentul sumei de 16422 euro(73235 lei) desi am completat cerere pentru suma asigurata de 29750 euro.
    > Presupunand ca dumneavoastra nu sunteti de acord cu suma asigurata din contractul dintre mine , Turcu Radu Mihai si Omniasig , nu inteleg de ce totusi am primit suma de 16422 euro(ecivalentul in lei 73235 lei)
    > Am primit o instiintare conform careia suma pe care dv trebuie sa o achitati catre mine este de 17126 euro plus valoarea epavei 2052,6 , adica un total de 19178, 6 euro
    > Daca am inteles felul in care dv ati calculat suma de 19178 euro cu care urma sa fiu despagubit(cu toate ca nu sunt deloc de acord cu aceasta suma) nu inteleg de ce am primit 16422 euro si nu 19178,6 euro asa cum dv ati hotarat???!!!
    > Astept raspunsul dv!

  3. Salut!
    Am luat o mare teapa de la unul din samsarii care se ocupa cu cumpararea unor astfel de masini accidentate, care sunt declarate dauna totala si repararea lor intr-un mod cat mai ieftin. Masina am cumparat-o de buna fara sa o testez de la un anume TEPAR pe nume SERBAN CRISTIAN care locuieste undeva in cartierul Pantelimon din Bucuresti. Abia la cateva zile dupa ce am cumparat masina, mi-am dat seama ca masina nu este in regula, am fost cu ea la reprezentanta si surpriza, cei de acolo cunosteau masina si stiau ca a fost declarata dauna totala. Dupa o verificare au constatat ca masina fusese reparata defectuos fara a-i fi puse airbagurile la loc. Ce pot face in acest caz pentru a ii opri pe cel care a reparat aceasta epava si pe cei ca el care si-au facut din repararea epavelor declarate dauna totala si vanzarea lor ca masini impecabile, un business. Multumesc anticipat celor care imi pot da orice sfat folositor!

    • Am patit-o si eu exact la fel de la aceeasi persoana in 2017.
      Daca citesti acest mesaj da-mi te rog un semnal.
      Cand vor disparea din RO astfel de mizerii si gainarii?!

      • Buna tuturor,
        Va rog sa ne unim cei țepuiți de samsarul ȘERBAN CRISTIAN din Pantelimon și sa depunem plângere și sa îl dam in judecată pentru înșelătorie. Puteți sa îmi scrieți pe adresa bogdandumytru@ymail.com.
        Ieri am cumpărat o mașina ca fiind buna, de fapt a crăpat după 2 km. Mașina a fost accidentata.
        Trebuie sa stopam acest HOT! Nu Rămâneți indiferentei și dacă aveți idei cum sa ne recuperam paguba, nu ezitați sa scrieți!

  4. Buna! Ma scuzați de neatenție…am lovit o masina si era asigurata 10000 euro la Allianz Țiriac…ei mi-au dat dauna totala si au zis sa aștept sa facă calculele!stiti cumva cum procedează..eu vreau sa țin epava si as vre sa stiu ce suma imi revine din despăgubire??multumesc mult!

  5. Salut , am și eu o întrebare : am avut un accident amu 2 saltamani rulam pe banda1 , de pe banda 2 cealalta masina imlicata in accident nu sa asigurat si mia taiat calea , in momentul acela am virat dreapta si am intrat intr-un stalp si un canal , masina mea dauna totala , masina lui nu am atinso, s-a intocmit un proces verbal de catre vinovat la politie, a declarat ca nu sa asigurat corespunzator si ca ii vinovat . amu astept ca el sa merga la asigurari sa declare si el , eu am impresia ca nu mai vrea sa mearga sa declare la sigurari, fara declaratia lui nu se trimite dosarul . ceva sfaturi ce ar trebui sa fac eu amu ca eu sunt la mana lui .

  6. Salut, eu am luat o teapa eleganta sa spun cu un ford fiesta vandut de cei de la Leaseplan care au un site de licitati dar nu pt toata lumea doar pt firme , au vandut masina dauna totala un tip cu initiativa si chef de castigat bani usor, a reparat-o si asa a ajuns la mine.Cei de Leaseplan nu au trecut nimic in factura cum masina se vinde pt piese sau dauna, tipul care mi a vandut-o era parca scos din biserica Leafu Adrian il cheama daca cumparati ceva de la el mare atentie il gasiti in sectorul 5 . Nu inteleg de ce firmele care vand o masina nu sunt obligate sa mentioneze starea in factura ex. buna , lovita , dauna totala bine ca avea trecut km in factura .Recomand cand cumparati o masina sh sa va duceti la un service ales de dv nu de vanzator .

  7. Buna tuturor,
    Va rog sa ne unim cei țepuiți de samsarul ȘERBAN CRISTIAN din Pantelimon și sa depunem plângere și sa îl dam in judecată pentru înșelătorie. Puteți sa îmi scrieți pe adresa bogdandumytru@ymail.com.
    Ieri am cumpărat o mașina ca fiind buna, de fapt a crăpat după 2 km. Mașina a fost accidentata.
    Trebuie sa stopam acest HOT! Nu Rămâneți indiferentei și dacă aveți idei cum sa ne recuperam paguba, nu ezitați sa scrieți!

  8. Bună ziua. Am avut parte de ghinionul de a ne fi lovita mașina. Șoferul vinovat a întrat în spate și ne-a împins în mașina din fata (era o coloana de mașini oprita la semafor în afara orașului deci avea putina viteza șoferul din spate). Problema este ca mașina e noua, de 2 luni, un Duster de la Sf lui ianuarie. Avem și casco pe ea și cei de la reprezentanta au spus sa mergem pe casco fiind mai rapid ca oricum își recuperează ei banii din asigurarea celuilalt șofer. Din păcate s-ar putea sa fie atins sasiul (roată din dreapta spate e întrata înăuntru cu vreo 2 cm) iar ei au spus ca pot să-l tragă și să-l îndrepte. Noi nu suntem de acord cu asta, mașina era noua, de 2 luni, în garanție încă, prefer dauna totala și sa îmi iau alta noua deși pierd oricum și la faza asta (prețul e puțin mai mare acum, euro a crescut și prima am luat-o cu rabla). Dacă cei de la service refuza sa dea dauna totala în situația asta cum sa procedam??? Va rog o idee……

  9. Bună ziua. Am avut parte de ghinionul de a ne fi lovita mașina. Șoferul vinovat a întrat în spate și ne-a împins în mașina în cea din fata (era o coloana de mașini oprita la semafor în afara orașului deci avea putina viteza șoferul din spate). Problema este ca mașina e noua, de 2 luni, un Duster de la Sf lui ianuarie. Avem și casco pe ea și cei de la reprezentanta au spus sa mergem pe casco fiind mai rapid ca oricum își recuperează ei banii din asigurarea celuilalt șofer. Din păcate s-ar putea sa fie atins sasiul (roată din dreapta spate e întrata înăuntru cu vreo 2 cm) iar ei au spus ca pot să-l tragă și să-l îndrepte. Noi nu suntem de acord cu asta, mașina era noua, de 2 luni, în garanție încă, prefer dauna totala și sa îmi iau alta noua deși pierd oricum și la faza asta (prețul e puțin mai mare acum, euro a crescut și prima am luat-o cu rabla). Dacă cei de la service refuza sa dea dauna totala în situația asta cum sa procedam??? Va rog o idee……

  10. Bună seara. Am mai încercat sa postez de doua ori un comentariu și o întrebare…. Și nimic. O explicație va rog! Pe ce criterii se aproba post-urile?

  11. Spuneți aici o serie de proceduri de urmat.
    Dar mai menționați ceva despre etică.
    Vreau să vă întreb, unde se pune problema de etică?

    Faptul că tărăgănez și mă răzgândesc nu îl consider o problemă de etică.
    Dar faptul că aș da șpagă, îl consider o problemă de etică.
    Ați spus la un moment dat: “Particularul o cumpără, dă şpaga de cel puţin 500 de euro inspectorului de daună care i-a aranjat afacerea şi de cele mai multe ori o revinde cu cel puţin 500-1.000 de euro peste unui alt intermediar. ”
    Este acest pas necesar în toată afacerea? Ca să îmi meargă afacerea cu dauna totală despre care se vorbește în acest tutorial?

    Eu am o Dacie Logan din 2007 stare foarte bună sub 100 mii km. A fost un accident din vina altcuiva, și mi-au evaluat-o la daună totală. Mi-au evaluat mașina la prețul pieței de 6500 lei. Cred că este o nesimțire curată…
    Mulțumesc

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here