Se schimbă taxa auto

Se pare că ajungem încet dar sigur la varianta despre care am mai scris. Adică o taxă sau impozit anual de poluare. Modificare taxei auto ar putea aduce însă o nouă variantă care va genera scandal la Bruxelles. Statul a tras deja prea mult de pe spinarea şoferilor şi nu prea ştie cum să facă să nu intre în infringement dar nici să nu returneze oamenilor taxele plătite.

Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 iulie 2008, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.

O altă variantă luată în calcul este transformarea taxei de poluare într-o taxă plătibilă anual şi impusă tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate, relevă un document guvernamental obţinut de MEDIAFAX.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.

Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.

Pentru a clarifica şi astfel de situaţii, Guvernul a elaborat mai multe variante de modificare a taxei auto.

Una dintre acestea prevede modificarea OU 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule, în sensul stabilirii obligaţiei de plată a taxei de poluare şi pentru autovehiculele aflate în parcul naţional înainte de intrarea în vigoare a taxei, la prima transcriere a dreptului de proprietate, respectiv la prima vânzare, cu o reducere a cuantumului taxei cu circa 30%, arată documentul guvernamental.

Taxa de poluare auto a intrat în vigoare la 1 iulie 2008, înlocuind taxa de primă înmatriculare introdusă la 1 ianuarie 2007.

“Această propunere reglementează practic situaţia existentă până la 1 iulie 2008, în acord cu interpretarea CJUE”, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.

O altă variantă luată în calcul de Guvern este modificarea OU 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule, în sensul stabilirii obligaţiei de plată a taxei de poluare şi pentru autovehiculele aflate în parcul naţional înainte de intrarea în vigoare a taxei – fără să se mai facă referire la prima vânzare – cu diminuarea cuantumului actual al taxei pe poluare, dar cu restituirea unei diferenţe între suma achitată începând cu 1 iulie 2008 şi până la aprobarea viitoarei modificări şi cuantumul care va rezulta din aplicarea noilor prevederi.

“Această soluţie coincide şi cu aşteptările magistraţilor pentru soluţionarea problematicii. În orice caz, este de analizat şi emiterea unei ordonanţe de urgenţă prin care să se eşaloneze restituirile în temeiul hotărârilor judecătoreşti irevocabile, pe parcursul următorilor ani”, se arată în document.

Guvernul justifică eşalonarea la plată a banilor care trebuie restituiţi prin faptul că repercusiunile asupra bugetului Fondului pentru mediu sunt “covârşitoare”, arătând că suma totală prin plata integrală a taxei ar putea ajunge la 750 milioane euro.

“Având în vedere cuantumul încasărilor de la data intrării în vigoare a OU 50/2008, estimăm că o eventuală restituire integrală a taxei să se ridice la circa 600 milioane euro. Mai mult, pe lângă suma efectiv plătită cu titlu de taxă de poluare ce se restituie către contribuabil se restituie şi alte cheltuieli admise de instanţăădobânda legală şi cheltuieli de judecată. Acestea reprezintă aproximativ o pătrime din cuantumul taxei şi sunt bani care nu au fost încasaţi niciodată”, este justificarea Guvernului.

Ultima variantă analizată de Guvern este transformarea taxei de poluare impusă la data primei înmatriculări în taxă de poluare plătibilă anual de către toţi proprietarii de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate.

“În această ipoteză, trebuie avută în vedere exceptarea/diminuarea taxei pentru cei care au achitat-o începând cu 1 iulie 2008. Ipoteza va genera şi dificultăţi administrative, între timp unii dintre contribuabili recuperând taxa pe cale judecătorească şi neexistând o bază de date la nivelul organelor fiscale care să cuprindă autovehiculele pentru care a fost calculată şi achitată, respectiv restituită taxa”, arată Guvernul.

În document se mai arată că, prin hotărârea din luna aprilie, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a schimbat total jurisprudenţa comunitară şi naţională de până atunci, reţinând o discriminare indirectă a ordonanţei privind taxa de poluare auto prin faptul că un stat membru descurajează punerea în circulaţie a unor vehicule de ocazie cumpărate în alte ţări membre, dar fără a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie cu aceeaşi vechime şi uzură de pe piaţa naţională.

“Dacă până la momentul acestei hotărâri a Curţii instanţele naţionale învestite cu soluţionarea cauzelor privind restituirea sau neplata taxei auto au dat hotărâri contradictorii, după această dată toate instanţele au pronunţat hotărâri, inclusiv irevocabile, prin care admit cererile de restituiri”, este atenţionat Guvernul în document.

În prezent, pe rolul instanţelor de judecată se află peste 40.000 dosare privind taxa auto.

Surse oficiale au declarat, miercuri, agenţiei MEDIAFAX, că Guvernul a decis ca, în aproximativ două săptămâni, să modifice din nou taxa de primă înmatriculare, după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene a apreciat că această taxă încalcă legislaţia Uniunii Europene.

Informaţia a fost confirmată de către ministrul Mediului, Laszlo Borbely, şi purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean.

În urmă cu o lună, Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.

Punctul de vedere al Curţii a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judecă un proces în care un român a dat în judecată statul întrucât a considerat că taxa de primă înmatriculare este ilegală. Magistraţii sibieni au vrut să afle de la CEJ dacă taxa contravine sau nu legislaţiei europene.

Curtea a precizat că procesul judecat de Tribunalul Sibiu a fost intentat de un român pe nume Tatu, care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de lei. Vehiculul avea o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi şi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997, an în care a şi fost înscris în Germania.

Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei. Întrucât a considerat că taxa este contrară normelor europene, bărbatul a căutat să-şi recupereze banii. El şi-a susţinut acţiunea în instanţă pe aceea că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în România şi revândute.

Ministerul Mediului a arătat atunci că decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene privind legalitatea taxei de primă înmatriculare se referă la forma iniţială a legii prin care aceasta a fost introdusă şi nu la cea modificată în 2010.

via: mediafax

George Buhnicihttps://george.ro
SV#yfrkh$n9Q&Ct6xqj@R9#f

Ultimele articole

Articole recomandate

13 Comments

  1. daaaaa, absolut superb. Dupa ce am dat 700 de euro pe taxa la inmatriculare acu sa mai platesc si taxa anuala.. Sa vezi procese ce o sa apara dupa asta. Initial am zis ca daca se scoate taxa (devine ilegala) nu-mi mai bat capul cu recuperarea banilor deja dati. Dar in acest caz o sa vreau inapoi si ultimul eurocent!

  2. George nu este mai simplu ca atunci cind il mai vezi pe Boc ce mai este si jurist si cu siguranta stie ca ce au aprobat ei pina acum sent niste legi slabe in instanta (Costas l-a si avut profesor) si ministrului Mediului ca taxa de poluare = poluatorul plateste = TOATE autoturismele inmatriculate in Romania. Se stabileste un tabel in functie de mai multi factori si asta este se plateste anul si asta este. Si foarte important sumele incasate se investesc in programe de mediu.

    Restul propunerilor lor sint povestiri de adormit UE si populatia.

    Faptul ca ei ai `papat` deja cele 750 milioane euro dar nu pe proiecte de mediu ci sa astupe gaurile negre este altceva.Din ce stiu deturnarea de fonduri este fapta penala, daca pe directorul de la CFR l-au arestat pe BOC il protejeaza ?

    Amuzant este ca acum nu mai au banii sa ii dea inapoi decat in 5-10 ani si fara dobinda adica din ce vor colecta pe noua taxa :))

    Din pacate noi avem nevoie de manageri nu de politicieni dar pensionarii se bucura la o galeata si o jacheta de ploaie.

  3. parca imi vine sa zic sa o lase asa cum e acuma, ca o sa ne trezim ca platim de ne indoaie in fiecare an. Asa macar stii o treaba, iti iei masina pentru care consideri ca iti permiti taxa plus restul de cheltuieli, strangi din dinti, ii injuri eventual, o platesti si gata.

  4. ai dreptate DANI…dupa mine este doar sare in ochi…..cu siguranta ii doare in sapca de noi romanii de rand…tot la vilele lor se gandesc si la faptul cum sa isi rotunjeasca conturile lor di strainatate…si prostii platesc….toate aceste taxe se duc in confortul celor de la conducere si nu in investitii antipoluare…niste nemernici…..oare cand vom scapa de ei?…..

  5. cum adica la prima vanzare. pai asta inseamna ca vehiculul ala din germania nu mai plateste nicio taxa, ca deja a fost vandut de 10 ori in germania :)
    astia ori sunt prosti ori sunt incompetenti. de ce sa fie simplu cand poate sa fie complicat? cam asta e gandirea lor de retardati ajunsi peste noapte in functii de conducere.
    cel mai simplu e o taxa anuala :
    ai euro minus5 = platesti 5000 lei pe an pentru camionul tau ROMAN.
    ai masina noua euro 5 = platesti 100 lei pe an taxa de poluare

  6. apropo, mergeam pe un drum national si vad in departare un nor de fum. cand m-am apropiat – un camion din sens opus scoatea un fum alb, incat am avut vizibilitate zero pe o portiune de 50 de metri!!!!!! era mai rau decat ceata!!

  7. Rezumat:
    Curte de Justitie Europeana ne vrea binele, sa fim si noi ca restul europenilor, dar guvernul Romaniei vrea sa ne ia banii pe nedrept, ilegal.

  8. Toate astea din cauza celor afectati mai tare : bijnitarilor de masini din RO si cetatenilor din “Ferentexas” si Rahova pe care vor sa cumpere numa` BMW-uri e36 cu motoare de 2.0 si nu numai ….
    Eu spun sincer – am platit in 08 – 350E si m-a afectat (dar asta e cursul lucrurilor) pentru 1.6 Benzina + GPL (in conditiile in care GPL ar fi trebuit sa primeasca o scutire cumva pentru ca e mai ecologic decat filtrul de particule pe un motor alimentat cu motorina.
    Acum se pare ca o sa incep sa devin cu adevarat afectat (pentru ca niste oameni nu se opresc din bijnita si incearca ei sa se puna cu sistemul s-asa prea birocratic si greoi)

  9. @Liviu,

    si ce ar fi trebuit sa fi facut dom’le? Pe oameni ca tine mizeaza guvernul si au tot mizat din prima zi de “libertate”.
    Iti mai spun ca nu samsarii au pierdut ci toti cei cei care au indraznit sa incerce o viata decenta. E rusinos ca pe tine te afecteaza faptul ca altii (afara de tine), lupta cu sistemul birocratic si tu stai pe margine si condamni?!
    Treaba nu poate fi mai clara de atat, U.E. nu a favorizat nedreptatea guvernului si v-a pus dreptul in mana justitia, dreptul vostru constitutional, acum puteti trece la actiune sau puteti ignora in continuare. Parca am citit mai sus un comentariu la fel de stupid… “nu-s multi bani” cum Doamne nu?! Doamne, mare e gradina ta!!
    Pe ei, oameni buni!

  10. NU cred ca asta e locul unde sa las un comment dar cu totii stim ca de la anu taxa auto devine obligatorie si ptr masinile deja inmatriculate in romania inainte de 01.01.2007 ce nu au platit taxa de prima inmatriculare.. ma rog mai nou taxa de poluare.Acum inca nu stiu daca fost publicata in monitorul oficila si de cand o sa se aplice dar e cert faptul ca undeva de la 01.01.2012.Voi ce stiti ? ce pareri aveti??Eu unul am o masina inmatriculata pe romanai inamtriculata inainte de 01.01.2012pe care ink nu am inmatriculat-o pe numele meu… si acum ma kinui…

  11. salut… ce sa mai zica lume daca noi tineretul lasam batranii sa voteze si pt noi?! ei voteaza pt o jacheta si un fular , 1kg de faina si unul de malaisau orez… nu ii intereseaza de noi… hai sa votam alt guvern nu asta care e acum de hoti si manelisti, actori cantareti.. care au destui bani…. ce vroiam sa zic se anuleaza taxa auto? NICIODATA…. am un audi TT din 2005 1,8cc cica tre sa dau 1700E ca e motor mare desi masina e full op… nu are nici cel mai tare logan sau sandero ce au masinile din afara chiar si depasite cu 10 ani,,, pt ca la strini lea mers mintea au facut dorati de abs si airbeg acum 19 ani noi doar furam de la ei si zicem ca e buna dacia sandero masina de firma … vai de noi…. tzara de rahat… guvern de 2 lei nu 2 Ron o.o20 ron… hai sa vedem ce ne mai mint pana trec alegerile si apoi dupa ce ocupa birourile si fotoliile de lux voteaza marirea taxei auto si marirea salariilor pt ei.. ca de fiecare data , doar traim in Romania! ce sa zic sa speram la mai mult de plata ca mai bine ma indoiesc ca are sa fie.. La revedere!!!…

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here