Cât de periculoase sunt SUV-urile?

E o discuție nesfârșită despre șansele mai bune de supraviețuire ale unui șofer de SUV față de unul dintr-o mașină mică. Îl salut din nou pe Sorin Târnă care a scris un nou editorial ca blogger invitat. Azi încearcă să ne convingă să renunțăm la SUV-uri. Iar eu îl susțin.

Le vedem peste tot. SUV-urile impun respect si generează un sentiment de siguranţă mult preţuit de mulţi. Siguranţa oferită de aceste maşini este, de asemensea, un motiv foarte bun pentru care sunt cumpărate cu milioanele. Si respect dorinţa unora de a fi protejaţi. Este perfect normal. In cazul unui impact frontal, ori lateral, un SUV va proteja foarte bine pasagerii. Ce se întâmplă însă cu celălalt vehicul? O să las urmatorul videoclip sa vorbeasca in locul meu.

Pasagerii Fiat-ului nu ar fi avut prea multe şanse, din păcate. Si nu este corect, din simplul motiv ca nu toti ne permitem SUV-uri. E ca in scoala, cand copilul linistit si pricajit din prima banca devine sac de box pentru cel gras si bataus, masculul alfa.

EuroNCAP efectueaza, de cativa ani, teste care analizeaza impactul automobilelor asupra pietonilor, iar urmatorul pas va fi introducerea de teste care analizeaza impactul asupra altor automobile implicate in accident. Dar acest aspect va fi dificil de standardizat, din cauza multitudinii modelelor de pe piata. Aici v-ati astepta sa termin intr-o nota optimista, prin care sa incurajez conducerea preventiva si normalizarea traficului. Insa nu o voi face. In schimb, o sa incerc sa trag un semnal de alarma, cu speranta ca urmatoarele informatii vor fi de folos.

SUV-ul nu reprezinta neaparat un buncar impenetrabil, caci poate fi ca o lama cu doua taisuri. Una dintre cele doua probleme pe care le are este greutatea, ceea ce provoaca un soc violent, deoarece energia cinetica a unui SUV care ruleaza cu 90 km/ora este echivalenta cu cea a unei masini care ruleaza cu o viteza de 110 km/ora. Cea de-a doua problema este inaltimea, SUV-ul fiind mai mare decat o berlina compacta. Astfel, in cazul unui impact, din cauza inaltimii, va afecta zonele cele mai expuse ale unei berline, care nu va beneficia de amortizarea socului, oferita de deformarea structurii sale. Toate bune si frumoase pentru cei aflati in SUV pana acum. Din pacate, nu este mereu asa. Din cauza socului, pasagerii, de fapt organele interne ale acestora pot fi serios afectate fara a produce rani externe. De asemenea, exista riscul de accidentare a coloanei vertebrale, ceea ce nu este deloc confortabil. Ganditi-va ca la o masina cu o caroserie perfecta, dar care nu se poate deplasa pentru ca ambreiajul a cedat. Cele mai periculoase impacturi pentru SUV-uri sunt cele in care lovesc un obstacol fix. Nu stiu exact de ce, nu sunt fizician, dar are legatura cu acea energie cinetica despre care v-am vorbit mai devreme si, culmea, se pare ca este mai periculos decat o masina mai mica. Pe scurt, SUV-ul va absorbi majoritatea fortei impactului, iar pentru pasageri nu va fi placut.

Partea cu adevarat proasta este ca pana acum am vorbit despre SUV-uri rezistente, pentru ca, da, exista si “oi in haine de lup”. Si aici vorbesc despre X5, ML si aproape toate cele produse inainte de anul 2003-2004. Modelele mai noi sunt gandite mai atent, pentru a atenua socul produs de impact. Si asta nu este tot. Jeep-urile din 2012 ( nu “gip”, ci modelele producatorului american ) obtin in continuare rezultate dezastruoase la testarile EuroNCAP. Jeep Compass a obtinut un nou “record” in urma cu mai putin de o luna. Nu e vorba de patru stele, nici macar trei, cat Dusterul autohton. NU. A obtinut doua stele. Doua!! Un Mercedes S-Klasse din 2005 ar parea un zid din beton pentru Compas in cazul unui impact frontal. Sa nu mai zic de pick-up-uri. Din cauza caroseriei lungi si slab rigidizate, acestea se vor rupe in doua la propriu un cazul unui impact serios.
De asemenea, din cauza inaltimii, un SUV nu este la fel de stabil ca o compacta, iar riscul de rasturnare este sensibil mai mare. Priviti in video-ul de mai jos cum se comporta un SUV chinezesc in caz de impact. Si youtube-ul este plin de crash-teste care va pot şoca.

Aşa ca deschideti bine ochii si analizati cat se poate de bine inainte sa achizitionati o masina, si nu neaparat un SUV. Poate ca vara va fi mai greu fara climatizare automata si muzica se aude mai bine din 10 boxe, in loc de 4, dar inainte de a va cumpara aceste optiuni ganditi-va la importanta airbag-urilor, a ESP-ului si a ABS-urilor, pentru ca inca exista masini care nu le ofera standard. Nu doresc sa pornesc o campanie impotriva SUV-urilor, dar adevarul este ca sunt periculoase si pentru ceilalti participanti la trafic, dar si pentru pasagerii lor.

Inchei cu un exercitiu de imaginatie. Cum ar fi daca aceste accidente ar fi chiar accidentale, produse doar in situatii extreme si nu de pusti de bani-gata, fetite rasfatate si bizoni cu doua cefe, in incercarea lor de a ajunge primii la cafenea? Sustin o campanie de normalizare a traficului si, mai important, a soferilor. Nu masinile produc accidente, ci oamenii.

Îi mulțumesc lui Sorin și aș mai adăuga eu ceva. Singura campanie de normalizare a traficului în care cred este un cocktail de medicamente care să conțină: aplicarea mai dură dar corectă amenzilor, prezența activă a polițiștilor în stradă nu doar la ciupeală sau de imagine, impunerea unor cursuri de reciclare a șoferilor la intervale de maximum 2 ani și examene la cinci ani.

George Buhnicihttps://george.ro
SV#yfrkh$n9Q&Ct6xqj@R9#f

Ultimele articole

Articole recomandate

60 Comments

  1. Foarte bun articolul. Bravo! Ma ingrijoreaza putin ca oamenii nu sunt mai deschisi la argumetele prezentate…
    Avem o problema cu traficul – mor 3000 de romani pe an in accidente rutiere, si e bine sa analizam in detaliu acest subiect, fara atacuri la persoana.

    Iata si un articol american despre acest subiect – scris de un umorist, dar, zic eu, un articol de impact.

    http://bikesnobnyc.blogspot.ro/2013/09/bsnyc-friday-no-quiz-just-depression.html

  2. Puterea de cumpărare a romanilor a scăzut in ultimii ani in schimb prețul combustibilului a crescut de la an la an.Consider ca asta e unul dintre motivele neaglomerarii unor tronsoane de drum.E si asta o soluție găsită de guvernantii noștri.

  3. I-a gandeste-te putin ce ar fi daca ne-am lua toti SUV-uri, ca ar fi mai sigure. Nu poti sa afirmi ca o masina mica este nesigura, doar pt ca se deformeaza mai mult atunci cand vine in contact cu un SUV. Asta este ceva normal, fizic datorita fortelor mai mari ce actioneaza in cazul SUV-ului. O problema ar fi sa renuntam la imbecilitatea de a ne cumpara masini mari pe care in majoritatea timpului le folosim in oras si ne ocupa inevitabil spatiul vital fara rost. Mai ales datorita faptului ca mergem cate unul in masina. Si aici nu ma poate contrazice nimeni, deoarece merg mult prin bucuresti, mai ales in centru si vad cate un singur om in majoritatea masinilor mari. Inteleg… confort, dar il poti avea si intr-o masina de clasa mica mai nou. Plus ca sunt mai economice.
    In privinta camioanelor, sunt cu totul de acord cu tine.

  4. Noi, cei care lucram in industria auto, ne distram copios pe seama celor care au „nevoie” de un SUV si incercam sa le stimulam si mentinem cat mai mult ideile care ii fac sa scoata cat mai multi bani din buzunar pentru…….NIMIC !
    In orice caz aceasta „cursa a inarmarilor ” cum o numea cineva mai sus este benefica pentru noi pentru ca asta duce la construirea de modele cu mase din ce in ce mai mari si preturi din ce in ce mai mari, atat la achizitie, cat mai ales la intretinere.

    Aleluia !……tineti-o tot asa sa putem si noi sa mancam o paine cat mai alba…..

    Apropos, unii spun ca SUV-urile nu ar fi cu nimic mai sigure decat sedan-urile dar nu realitatea conteaza ci perceptia……voi sa nu credeti statisticile….continuati sa visati la un SUV si la siguranta oferita de acesta !

    „…..In fact, a recent study was done assessing the outcomes of nearly four years of crashes in the United States involving over 70,000 children from birth to 15 years of age. Nearly 40 percent of the children were in SUVs and 60 percent in passenger cars. The study found that SUVs were not safer than passenger cars. The risk for injury to children was similar in SUVs and passenger cars. Heavier cars tended to be safer than lighter cars, within both classes of vehicles. However, the safety advantage of the SUV’s extra weight was counteracted by the more than two times greater risk of rollover in an SUV, and the three times greater risk of injury for children in rollovers. – See more at: http://www.fisher-price.com/en_US/playtime/parenting/articlesandadvice/articledetail.html?article=tcm:169-17927#sthash.F4RiHksg.dpuf „……..

  5. Buna ziua. Incep prin a mentiona ca nu detin SUV. Articolul mi se pare incorect, o forma de generalizare a unor cazuri detaliate. Incerc sa demontez niste contraargumente pentru a detine SUV. Apoi voi incerca sa dau exemple de avantaje pentru cei ce detin astfel de autoturisme. SUV-urile si off-roader-erele ofera in primul rand capacitatea de a ajunge acolo unde celelalte masini nu pot (ma mai intorc la subiectul asta). Se spunea de problemele cu suspensiile: acele suspensii deteriorate la SUV ar fi insemnat osii rupte sau masini ramase in drum in cazul celorlalte clase de masini. „Sunt periculoase pentru ceilalti participanti la trafic.” Pe acest principiu, autoturismele sunt periculoase pentru pietoni, deci sa incepem o campanie pentru interzicerea tuturor autoturismelor? Cum spunea autorul cu „jumatate de gura”, nu autoturismele produc accidente, ci oamenii. Care pot fi iresponsabili atat in SUV-uri cat si in berline. Din punctul de vedere al sigurantei, mi s-ar fi parut o dovada de profesionalism daca autorul ar fi dat informatii complete: acei producatori de SUV cu slabe rezultate EURONCAP produc si berline cu aceleasi rezultate (afara de JEEP, care nu produce berline) . Iarasi mi s-ar fi parut corect sa dea exemple de SUV cu rezultate f bune la aceleasi teste. Dupa parerea mea, cei care isi iau SUV pentru siguranta conduc si responsabil. Cei care si-l iau pentru epatare, pot sa conduca iresponsabil si cu acelasi efect dezastruos si pot la fel de bine sa isi cumpere un BMW si sa ruleze cu 200km/h. Aceeasi categorie de „pusti de bani-gata, fetite rasfatate si bizoni cu doua cefe, in incercarea lor de a ajunge primii la cafenea?” Am citit si in alta parte, pe acelasi subiect, cum ca un SUV ocupa mult spatiu de parcare. Sunt berline – si nu un singur model – care au 4 m in lungime sau mai mult (sa nu mai vorbim de limuzinele de zece + metri lungime, chiar daca pe la noi inca nu sunt foarte multe exemplare). De asemenea, motivul cum ca e iresponsabil cel ce detine SUV, in ideea ca, la un eventual impact, celalalt participant la trafic (desi poate vinovat de producerea accidentului) ar avea mai multe sanse de supravietuire daca impactul ar fi intre doua berline, iar prin asta conducatorul SUV-ului ar constitui, in sine, un pericol… Sa fim seriosi: daca dvs conduceti prudent si responsabil si va izbeste un… (era sa zic „dobitoc”), va mai intereseaza daca cel vinovat pleaca pe picioare sau va intereseaza in primul rand starea dvs si a familiei? Eu personal, daca mi-ar pune un asemenea specimen familia in pericol, si nu ar exista eventuala consecinta a legii intr-un asemenea caz, l-as extermina pe respectivul, considerand ca fac un bine societatii – ca elimin posibilitatea ca acel individ sa omoare oameni nevinovati – indiferent de autoturismul pe care il conduce. Comentariul de mai sus cu privire la studiul in cazul impactelor mi se pare irelevant daca acel studiu nu a luat in calcul si factori precum portul centurii de siguranta samd. De multe ori un studiu pleaca de la ideea: hai sa demonstram ca:”…”, asa ca multe dintre ele sunt irelevante din start. Mentiunea cu lipsa airbagurilor este iar irelevanta iar in acest context – o inducere in eroare in scopul unei argumentari anoste: sunt si berline si SUVuri in aceasta situatie, dar sunt si SUV cu cate 9 airbaguri, inclusiv pentru protectia genunchilor sau copertina pentru protectia pasagerilor din spate. Alta idee: vizibilitatea celorlalti este afectata, deci detinatorul de SUV este iresponsabil si nesimtit. Ce facem cu dubitele si autobuzele, le interzicem si pe ele? Consider ca fiecare este dator pentru el sa isi asigure confortul, siguranta sau ce mai considera el ca isi poate asigura, conform posibilitatilor. Aceeasi idee. Pietonii ar vrea poate sa circule lejer pe strazi si sunt deranjati de viteza autoturismelor. Nu impiedica nimeni si nimic pe nimeni sa isi procure orice autoturism omologat. Nu e ingradirea libertatii celorlalti. Proprietarii de SUV-uri platesc (cel putin cei corecti, care nu fac evaziune sau frauda) pentru luxul de a avea asa ceva (impozite RCA) .Si acum argument. Daca o persoana pe langa deplasarea in oras se deplaseaza si in afara asfaltului, daca pe langa deplasarea de unul singur isi mai transporta si familia (si vrea sa o faca confortabil si plateste pentru asta) daca pe langa plasa de rosii mai face si deplasari cu multe bagaje ce nu ar incapea de exemplu in Passat sau Avensis sau break-uri si face aceste lucruri ocazional nu intotdeauna, cine suntem noi sa il obligam sa isi achizitioneze doua masini??? Una pentru deplasarile ocazionale si una pentru cele de rutina. Pe langa lipsa de logica a unei astfel de cereri, nu s-ar agrava problema locurilor de parcare? Va multumesc pentru rabdarea de a citi si v-as ruga sa le dorim tuturor sa aiba tot ceea ce isi doresc, sa ne dorim sa avem cu totii o viata frumoasa, fara evenimente neplacute – fie ele la volan sau in alta parte.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.