Învaţă să conduci economic

Nimic nu te interesează cu adevărat când vine vorba de ecologie, dacă nu îţi procură şi un avantaj. Aşa că învaţă să conduci cu un consum mai mic de carburant şi să fii în acelaşi timp prietenos cu mediul. Nu trebuie decât să respecţi un set scurt de reguli şi vei observa cum începi să plăteşti mai puţin la pompă. O manieră economică de condus în oraş, chiar şi în Bucureşti mie mi-a redus consumul de la 11 la 7,5-8L/100km, iar în afară de la 6,5 la 5L/100km. Este o economie importantă care se adună. La un plin poţi aşadar economisi cel puţin 50 de lei, iar la cinci rezervoare unul îţi va veni gratis. Învaţă aşadar în şase paşi să îţi reduci considerabil cheltuiala cu carburantul.

Alege din start o maşină care se potriveşte necesităţilor tale dacă îţi place să conduci economic. Maşinile diesel sunt cele mai economice, însă nu neapărat în variante cu motorizări de 3.000 cmc, cu toate că sunt mult mai economice decât surorile pe benzină. Ideale sunt cele mici dotate cu turbină cu geometrie variabilă. Spre exemplu 1.5 dci de la Renault care ajunge până la 110 CP. Dacă vrei să mai şi sprintezi, preferatul meu este motorul de 2.000. Un motor suficient de puternic va urni mai uşor maşina şi va face implicit consumuri bune dacă nu este supra-solicitat. La motorizările pe benzină nu ai nevoie de mai mult de 1.800 cmc. Cu cât maşina este mai mare şi mai grea va consuma mai mult. În condiţiile în care preţurile carburanţilor cresc, eşti condamnat să îţi revinzi limuzina de 2 tone sau SUV-ul de 3 tone cu motoare mari la 10% din preţul de nou după doar câţiva ani. Aşadar, iată ponturile.

Pontul n°1: Îmbunătăţeşte felul în care schimbi vitezele
– Schimbă într-o treaptă inferioară de viteză la aproximativ 1.000 de turaţii pe minut. Cu cât menţii o turaţie mai mică, motorul consumă mai puţin. Nu schimba însă prea jos pentru că motorul intră în trepidaţii care nu sunt doar enervante, dar pot fi şi periculoase.

– Schimbă într-o treaptă superioară de viteză la 2.000 de turaţii pe minut la motoare diesel şi la 2.400 de turaţii la motoare pe benzină. Ideea este să eviţi sprint-ul motorului în funcţionarea cu turbină unde va consuma bineînţeles mai mult şi să îl menţii în zona cuplului ideal, unde motorul dă cel mai bun randament. Turbinele intră în funcţiune la motoarele diesel în jurul turaţiei de 2.000.

Pontul n°2: Condu constant
– Menţine viteza constantă de la 40 km/h. Orice frânare sau accelerare bruscă „strică” alunecarea lină a maşinii şi generează automat un consum suplimentar de carburant.
– Frânează cu motorul şi utilizează frâna de serviciu cât mai puţin posibil. În timpul frânei de motor, consumul scade drastic până aproape de zero, deoarece motorul funcţionează practic învârtit de inerţia volantei şi de transmisie, fără să mai arunce în pistoane amestec carburant. Dacă permiţi maşinii să alunece uşor înspre semafor vei economisi din nou carburant. Caz concret, la 50km/h în treapta cinci, ridici piciorul de pe acceleraţie cu cel puţin 100 de metri înainte de semafor şi cobori progresiv în trepte până ce frâna de serviciu devine o formalitate.

Pontul n°3: Gândeşte înainte să accelerezi
– Accelerează sprinten până ajungi la 50 km/h, când ar trebui să fii deja în viteza a patra sau a cincea. Motoarele bine echilibrate din fabricaţie suportă chiar 60 de km/h în treapta a şasea la o turaţie de 1.000. BMW-ul 320d pe care l-am condus eu făcea consumuri de 3-4L/100km noaptea în oraş în aceste condiţii.
– În oraş nu depăşi 50 km/h, în afara oraşului 80 km/h este o viteză foarte economică. Dacă nu ai o treabă urgentă, la 80 km/h poţi obţine consumuri uimitoare la drum lung. Cu un Renault Megane 1.5dci de 100CP am făcut de la Comarnic la Bucureşti (într-o uşoară pantă, ce-i drept) consumul fantastic de 2 L/100kmh. Pe autostradă recomand să nu depăşeşti 120. Aceste praguri depind de fiecare maşină în parte, aşa că învaţă-ţi maşina.

Pontul n°4: Accelerează şi decelerează lin
– Menţine o viteză constantă la coborârea unei pante. Frânarea cu frâna de serviciu şi motorul pe liber generează de asemenea un consum suplimentar.
– La urcare lasă maşina să piardă uşor din viteză, fără să blochezi circulaţia, ca să recuperezi de partea cealaltă a pantei. Din nou, mai puţin lucru mecanic, mai puţin carburant ars de pomană. Încearcă să nu scazi viteza sub 40 km/h.
– Nu accelera la coborârea unei pante.

Pontul n 5: Foloseşte motorul cu chibzuinţă
– Opreşte motorul dacă staţionezi mai mult de 30 de secunde. Atât carburant arde motorul la pornire, aşadar la un semafor de un minut merită să opreşti motorul, de îndată ce ai ajuns în coloană.
– Nu încălzi motorul, nici măcar iarna. Motoarele moderne nu au nevoie de pre-încălzire şi se încălzesc mult mai rapid până la temperatura optimă atunci când te pui în mişcare.
– Pleacă de pe loc de îndată ce ai pornit motorul.

Pontul no. 6: Întreţine-ţi corect maşina
– Verifică presiunea din pneuri lunar, o roată moale se freacă mai mult de asfalt şi generează automat un consum suplimentar.
– Dacă trebuie să foloseşti aerul condiţionat, nu seta temperatura la o diferenţă exagerată faţă de exterior. Adică niciodată pe 16 grade, spre exemplu pentru că atunci compresorul de aer condiţionat va funcţiona la putere maximă şi va „fura” până la 10-15% din puterea motorul şi implicit cel puţin 1 L/100km. Condusul cu geamul deschis generează acelaşi consum suplimentar ca şi aerul condiţionat dintr-un motiv diferit însă. Aerodinamica se schimbă, iar maşina întâmpină rezistenţă la înaintare dacă este condusă cu geamurile deschise după 40 km/h.
– Elimină din maşină încărcături inutile. Adică nu plimba un sac de ciment la nesfîrşit în portbagaj, pentru că fiecare demaraj şi frânare vor fi afectate de sarcina suplimentară.
– Elimină portbagajul de pe maşină sau suportul de schiuri dacă nu îl foloseşti. Fiecare element care opune rezistenţă la înaintare generează consum.
– Foarte important este să faci reviziile la timp, anual. Un motor cu ulei şi filtre curate funcţionează mai lin şi consumă mai puţin. Deasemenea nu folosi anvelope de iarnă vara, deoarece sunt moi. Cel mai bine este să foloseşti anvelope de vară, umflate corect şi cu un profil de tip H sau V.

Pont TURBO:
Motoarele cu turbină au nevoie de o atenţie specială. O manieră de condus economică va face ca turbina să nu intre decât rar în funcţiune. Asta nu e bine. Gazele nearse şi uleiul se vor aşeza periculos de mult pe palele turbinei şi rişti să te trezeşti cu turbina defectă doar din zgârcenie sau chibzuinţă exagerată. Poţi conduce economic dacă nu uiţi să turezi în sarcină motorul până la 4.000 de turaţii pe minut, aproape de roşu pe turometru, timp de zece secunde, măcar o dată pe săptămână. Cel mai util este însă un drum lung din când în când, care va curăţa admisia, motorul şi evacuarea şi îţi va reda câteva procente de putere „amorţite” în oraş.

Inspirat de tehnicile recomandate de Renault. Îmbunătăţit de experienţa personală.

George Buhnicihttps://george.ro
SV#yfrkh$n9Q&Ct6xqj@R9#f

Ultimele articole

Articole recomandate

136 Comments

  1. Daca mergeti in acest mod,( schimbatul motoarelor diesel sub 2000 rot/min) sa va asteptati la costuri foarte mari pentru inlocuirea pieselor, in special injectoare si turbina. Mai ales a autoturismelor in 5 rapoarte care treptele de viteza sunt mult mai lungi fata de cele in 6.

  2. Eu cred ca gresesti cand zici ca la un diesel se schimba viteza la 2000 rotatii/minut. Si la cele pe benzina la fel. De la 2000 in sus intra turbo. Daca mergi cu ele sub 2000 le distrugi. Eu am mers cu un diesel sub 2000 si am reusit ca intr-un an sa stric injectoarele si m-a costat 40 milioane lei vechi. Fiecare masina are o turatie optima.. Si in plus daca mergi cu ele subturate nu se mai face ungerea bine si se dustruge motorul. Eu cu un bmw 316 pe benzina merg pe la 2100 si am consum mixt de 6,4. Ce-i drept merg asa cum ai zis tu… fara accelerari si decelerari bruste si folosesc frana de motor, dar NU merg cu ea subturata asa cum zici in primii 2 pasi! Si NU schimbati in treapta inferioara la 1000 de ture… se distruge, schimbati la 1400-1500

  3. Pontul n°3: Gândeşte înainte să accelerezi
    – Accelerează sprinten până ajungi la 50 km/h, când ar trebui să fii deja în viteza a patra sau a cincea. Motoarele bine echilibrate din fabricaţie suportă chiar 60 de km/h în treapta a şasea la o turaţie de 1.000. BMW-ul 320d pe care l-am condus eu făcea consumuri de 3-4L/100km noaptea în oraş în aceste condiţii.

    cum sa mergi cu a 5 la 50 km/ora? e subturat de urla si distrugeti in timp bujiile, injectoarele, catalizatorul, turbina etc.

    eu am un Audi A4 din 1999, 1,8 pe benzina si merg cu el prin Ploiesti la 2500-3000 turatii, d -abia dupa 3000 turatii schimb in viteza superioara,
    pana la 60 km/ora pe muchie o tin cu a 3-a, pana la 80 km/ora in afara orasului o tin cu a 4-a, iar la 90 km la ora bag a 5-a.
    deci practic in oras, netrecand de 60 la ora merg cu a 3, consumul e de doar 8-8.5 la suta, daca as fi mers cu a 5-a la 60 ora aveam un consum de 10-12.5 la suta, deci clar mersul subturat nu este indicat.

  4. citind pe alt site am gasit asta:

    Oprirea motorului
    Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.

    Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa “rasufle” putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult…

    deci la diesel nu se preteaza oprirea motorului la semafor.
    ce-i drept masinile noi au din fabrica programul city: se opreste singur motorul si porneste la semafor daca calci ambreajul. Asa am vazut la o Lancia Ypsilon pe care am condus-o de la o firma de rent-a-car

  5. Schimbarea cat mai rapida a treptelor inseamna ardere incompleta si nu consuma mai putin. Din contra un motor le benzina trage mai elegant la turatie mare cu cat il lasi la turatie mica toarna benzina aiurea in capul piston si faci ardere incompleta adica benzina aruncata pe geam ca va luati dupa taximetristi. Cu cat masina trage mai usor cu atat consumul este mai mic. E ca si cum ai spune ca daca ai masina plina consuma mai putin. Cu cat motorul isi cara caroseria mai usor cu atat are nevoie de mai putina benzina. Cu cat ii dai treapta mai repede la fiecare treapta urcata calculatorul da comanda pt treapta respectiva adica sa toarne mai multa benzina. Daca va luati din auzite mergeti asa cu ele si o sa va duceti sa le desfundati la 6 luni. Mecanic si in carte scrie ca un motor pe benzina are cuplu si consum bun la 4500 rpm insa se uzeaza prea repede motorul asa ca preferabil este sa acelerezi lin insa nu da treapta imediat. Laso sa urce usor in turatie pana la 3000 apoi dai treaptă. Un motor subturat inseamna consum mai mare. Articolul e fals. La motoarele diesel la 1800 2200 turatie are cel mai bun consum. Asa ca lasati-va de presupusuri

  6. Nu inteleg, eu am Skoda Rapid 1.6tdi 115cp 2016 si schimb din treapta 2 in 3 la 40-50 km/h si restul 3-4-5 numai la 3000 de rpm sa cada pe 2000rpm . Deci e corect sau nu? Asta tot caut raspuns! Multumesc

  7. La un motor benzinar,de 1.4
    Schimb viteza la 2.400 rpm.
    Si conduc cam la 1.800 rpm imdifernt de treapta de viteza. E ok? Mentionez ca sunt incepator
    Si inca ceva,instructoru imi spunea sa o scot din viteza de la 50 m daca im fata am rosu. E o procedura corecta?

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.