Jurnalismul auto românesc… cu roți de lemn!

Trăim vremuri urâte în presa auto și o să spun câteva adevăruri dure care vor deranja câteva ”gulere albe”. Cred însă că adevărul cauterizează. Nu scriu cu sângele ”cald”. Sunt deja nervos de câteva luni.

Mă gândesc serios dacă efortul masiv de a ține pe picioare acest blog mai merită. 

Mă motivează ce am strâns alături de voi și pentru voi. O comunitate inimoasă și civilizată care își împarte experiența cu ceilalți. Aproape 200 de clipuri video originale și un canal YouTube cu 1,5 milioane de vizualizări, peste 1000 de postări, aproape 100.000 de vizite pe lună etc.

Știu că oamenii nu ar plăti ca să vină pe acest blog, să îl finanțeze ca pe o revistă. Eu încă o mai fac din plăcere pentru mașini, blog și duc totul strict pe socoteala mea. Camere video, accesorii, echipamente, editare video, hosting, webdesign sunt toate pe bani. Timpul este tot al meu. Mii de ore consumate până acum.

Nu aștept un venit suplimentar pentru ce fac aici deși simt că îl merit. Sute de mii de oameni au citit articolele mele, mii mi-au cerut și au primit un sfat de achiziție prin email, sute și-au cumpărat mașinile recomandate. Așadar știu că sunt relevant.

Din (ne)fericire eu nu sunt jurnalist auto ci doar un blogger care o face din hobby. De aceea pentru mine este ceva mai ușor să trec peste unele momente jignitoare oricum pentru orice profesionist media, care de altfel susține prin munca lui industria auto românească. Vorbim despre o industrie care nu își face publicitate și lasă revistele bune pe hârtie să dispară ori să preia masiv ”surorile” din străinătate ca să aibă cu ce umple paginile. Din redacții cedează și dispar oameni cu experiență care au testat sute de mașini și sunt înlocuiți de oameni noi plătiți prost. Ce să mai vorbim de TV sau internet… E suficient să arunci o privire scurtă ca să îți dai seama că toate produsele de gen sunt muribunde, prăfuite, banale și lipsite de pasiune. O mână de site-uri supraviețuiesc, din nou de pe urma lui Google sau facebook. Nu poți să le ceri unor profesioniști obosiți, puțini și prost plătiți să facă minuni fără buget. Nu le poți cere șefilor buget dacă ei nu încasează. Aici este sursa problemei.

Reclama, deși mai ieftină ca niciodată, aproape a dispărut de la TV iar pe net nici nu a sosit de-adevăratelea. Până azi, după trei ani de criză, nici un brand auto românesc nu a simțit măcar oportunitatea să intre într-un parteneriat important cu blogosfera, unde este cel mai ieftin să te expui. ”Specialiștii” din domeniul auto se fac că nu văd că mai mult de jumătate din decizia de cumpărare se ia după documentare pe bloguri. O spun statisticile. Ne lasă să le facem reclamă gratis la nesfârșit. Când spunem adevărul, ni se taie accesul la mașini. De ce crezi că nu mai vezi teste Chevrolet spre exemplu aici?

De ce se întâmplă așa? De ce stăm în mocirlă?

Păi, toată relația cu presa auto este tratată de mulți ”profesioniști” de prin birourile de marketing și PR precum o cheltuială și nu o investiție. O povară, nu o oportunitate.

Tot mai mulți importatori auto au ajuns să se comporte cu jurnaliștii cu nesimțire. Vorbesc de parcă îți fac un mare favor când îți dau o mașină la testare. Se bazează pe pasiunea cu care ne facem munca. Tu ești un puști sărac spre care au aruncat un pachet de gumă. ”Te sun eu zilele astea” este promisiunea din aceeași categorie. Mașinile din parcurile auto de presă sunt puține spre inexistente. NIMENI nu are pentru testare TOATE modele pe care teoretic le vinde în România. Unii nu au NICI o mașină zilele acestea. Ce să mai vorbim despre variantele diferite de caroserie – gen hatchback, sedan, break sau coupe. Ce să mai vorbim despre motorizări. Edițiile speciale sunt păsări și mai rare, în fapt, aproape dispărute. Testările se fac la noi pe termen de maximum 1-3 zile (în străinătate 7-14 zile), în unele cazuri chiar cu limită de kilometri. Evenimentele de lansare sunt tot mai rare așa că documentarea se face de multe ori pe internet după poze și YouTube.

Să dăm și nume. Eu cer deja de câțiva ani modele VW sau Audi. În afară de promisiuni și amânări am testat numai două modele. Pentru Audi, Porsche București Vest mai oferă mașini de presă deși nu ar fi fost treaba lor. Cred că voi colabora de acum cu ei pentru că par mai motivați decât compania-mamă. Pentru Skoda ori Seat discut tot cu un dealer inimos, Avia Motors și Alto Syncro pentru că oamenii de PR ai importatorului nu îmi răspund la email-uri. Oricum știu sigur că nu au aproape nici o mașină disponibilă. De la Fiat nici nu mai știu cu cine să iau legătură pentru că ultimii doi oameni și-au luat recent tălpășița, sătui probabil. Tot ei se ocupau de Alfa Romeo și Jeep, așa că veți înțelege de ce testez rar așa ceva. Volvo dă mașini rarisim la test, uneori murdare și cu rezervorul doar pe jumătate plin deși practica este oferirea mașinii gata de drum lung. Și nu am ajuns la modelele de lux Porsche, Bentley, Ferrari, Lamborghini care efectiv nu se dau niciodată, nici măcar dacă aduci un pilot să le conducă.

În rest sunt probleme PESTE TOT. Deși nu voi menționa aici alte mărci din respect pentru oamenii care se ocupă de comunicare, trebuie să spun că lucrurile nu sunt roz ci mai degrabă maro. Comunicatorii sunt munciți, stresați, puțini iar cei buni își caută deja alternative să plece spre altceva mai motivant. Îi înțeleg, pentru că trebuie să fie jenant să răspunzi zilnic la telefon și să spui că nu ai mașini de test, nu ai buget, nu ai carburant, nu ai rovinietă. Unii sunt însă pur și simplu nesimțiți și nu colaborează decât cu cei care le sunt lor… simpatici.

O să spuneți că toți își reduc cheltuielile și e normal așa. În perioade de criză teoria spune însă că ar trebui să te lupți cu toate armele pentru cota de piață. Cheltuiești ceva din ce ai agonisit și chiar dacă pe termen scurt pierzi bani, trebuie să fii cel care are felia cea mai mare din totalul vânzărilor. Așa știi sigur că atunci când revin vremurile bune tu vei fi liderul și vei face profituri mari ca în trecut. La noi e pe dos. În loc să facă o resetare a echipei de top-management, care nu demonstrează performanță, importatorii preferă să stea anchilozați în starea de așteptare. Visează la revenenirea vremurilor când clienții se înghesuiau ca oile în showroom iar ei nu trebuiau să facă nimic pentru salariile mari, mașinile de serviciu cu motoare mari, birourile mari și vacanțele mari. Toate acestea arată degradarea la care au ajuns. Ne jignesc și vă jignesc în fiecare zi.

Acesta este campionul negativ al comunicării cu presa. Brent Valmar, vicepreședintele APIA ne cere permanent să îi plângem pe umăr. În perioadele de boom cerea interzicerea mașinilor SH. Acum dă vina pe ele când ne spune că va ieși pe zero la sfârșitul anului din vânzările de mașini noi. Nu spune însă cât produce în service. Nu spune că la fel e și afară.

Însă chiar și așa, 95.000 de mașini vândute în total anul trecut în România, înseamnă un volum de peste un miliard de euro. Sunt bani mulți pe care industria auto îi drenează masiv dintr-o țară altfel săracă. Bani care vin de la clienți pentru care trebuie să arăți respect iar informarea este o parte a procesului.

E o chestiune de respect să oferi și să susții jurnaliștii să îți cunoască mașinile și să le prezinte publicului/clientelei.

O să și laud câțiva importatori cu care lucrez bine. Pe locul întâi BMW, pentru cel mai bun comunicator din industrie, Alex Șeremet. O pot confirma toți jurnaliștii. O echipă excelentă are și Renault. S-au profesionalizat progresiv și se bat pentru locul întâi la seriozitate. Dacia face mereu eforturi și au oameni buni ca Silviu Sepciu și Roxana Evanghelie. La fel Hyundai. Bilă albă și pentru Peugeot. Mazda și Mercedes folosesc serviciile unor agenții care fac deasemenea treabă bună. Pentru Skoda si Seat, respect cel mai serios vânzător de mașini, Lucian Vișan de la Avia Motors care este și cel mai bun comunicator al mărcii în România deși nu asta este treaba lui.

Așa arată lista scurtă. Prea scurtă.

Dacă ești jurnalist ori parte a industriei, comentează aici chiar și anonim. Ridică-ți vocea. Hai să pornim discuția și la vedere, nu doar între patru ochi sau la telefon. Știm cu toții cât de jos s-a ajuns și o recunosc ambele părți ale baricadei, doar că nimeni nu face nimic. Dacă nu spunem adevărurile dureroase, ne vom lăsa de meserie ca să nu supărăm pe nimeni.

George Buhnicihttps://george.ro
SV#yfrkh$n9Q&Ct6xqj@R9#f

Ultimele articole

Articole recomandate

92 Comments

  1. Va salut dragilor,
    apreciez blogul acesta si inteleg nisa pe care a incercat sa se inscrie, de foarte multe ori informatiile oferite au fost de ajutor in ce priveste achzitia de anvelope sau anumite tutoriale, caci in ce priveste masinile …. prea mult subiectivism, exact ca si in lumea cinematografica, iti place sau nu, cam toate au acum clima, abs, faruri de ceata, un motor cat de cat sanatos si un ansamblu cutie-motor rezonabil. Romania nu este Finlanda sau vreo tara europeana cu drumuri impecabile si soferi responsabili, dar nici presa auto din Romania nu este vreo mare chestie – cam aceeasi manelizare. Supara Tudore Bratu pe multi cuvantul asta, dar de foarte multe am aruncat revista voastra la gunoi pentru testele sau psudotestele care le-ati facut, sua pentru care poate ati pierdut timpul degeaba.
    Mai toate revistele auto traduc articole, copiaza de pe diferite site-uri, pun fotografii copiate si alea multe sau primite de la importator si cer o gramada de bani pe nimic practic. Cumpar Auto Bild (Germania) si sunteti departe rau fratilor, pot spune asa cum este si Romania fata de Germania, tot la fel.

    @Alex Seremet: Cu stima Alex te salut, te stiu de mult timp, de prin liceu (magarii veseli), stiu bine cat de serios erai si cum iti faceai treaba si acolo, dar in jungla asta NU incerca sa iei apararea dinozaurilor, ca nu sunt nici macar ierbivori, ci sunt carnivori, si vor doar prada adica banutul clientului si atat.
    In Romania nu se investeste in service-uri sa fie mecanici capabili (nu imi da argumente nici cu Automobile Bavaria ca este dezastru si acolo, la Filaret sunt oamenii mai normali la cap), nu se investeste in pregatirea si specializarea profesionistilor din spatele celor care vand masinile, tot ce inseamna servicii post-vanzare, asistenta rutiera, servicii de garantie, piese de schimb, service revizii si reparatii pe casco – totul este o manelizare. se umfla devizul sa rupa pielea de pe asigurator sau de pe proprietar, se comanda piese aiurea, se monteaza piese aiurea, ceri la drive-test o masina si un motor si ei vin cu ceva apropiat sau asemanator ca este mai ceruta varianta respectiva.

    Un exemplu micut nemtenilor: Ford Romcar Motors – Actiunii – duc masina personala, in garantie fiind, la service nu mai efectuam depasiri in siguranta si nu trecea de 80 km/h, dar turometrul ireprosabil mergea. Raspuns: Nu avem ce sa facem, schimbam ambreiajul cu tot cu volanta si posibil ceva si pe la cutie. Ma duc la Royal Motors Pitesti – aveti doar un switch la ambreiaj care nu functioneaza cum trebuie se rezolva in maxim 2-2,5 ore, platiti doar piesa, manopera gratuita. Si toti erau sub cupola unicului importator Romcar Motors.
    Pentru drive test la Ford: vreau 2.0 benzina sa facem un test ca sa cumpar. R: nu avem decat 2.0 tdci sau 1.8 tdci. Si unde pot gasi in Bucuresti sau imediat pe langa sa fac un test? R: Nu stiu sunati si vedeti.

    Nu mai tineti partea ursului din padure. Nu exista destui oameni sa stie sa faca PR cu adevarat in industria auto, nu-i intereseaza, masinile se vand singure dupa renumele lor, aspect, sau dupa reclamele TV (ceea ce este chiar dramatic uneori dar asta este). O fetita de la BDT Vest habar nu avea ce suspensie spate are Focus din 2004, ce-i ala DPF, ce este o regenerare pasiva si daca pot sa faca ei in caz de nevoie. Unul de la Skoda AViatiei a fost sincer cu mine, du-te frate la Ford, ca astea aici nu prea sunt masini si el de acolo isi lua salariul.
    La vanzari Ford Romania mai mult a stricat decat a rezolvat ceva dupa preluarea operatiunilor de la Romcar Motors, la service tot la fel, service-ul Ford in Romania este DEZASTRU. Exceptie pana acum doar (cine stie de maine incolo) Royal Motors, uneori Colina Popesti, si poate prin Ardeal sa fie careva, nu stiu inca.

    Este dezastru domnilor piata auto in Romania, dar in schimb cum spunea si Geroge Buhnici, se vinde foarte mult pentru saracia din aceasta tara, mult prea mult si baietii din cadrul dealerilor auto normal ca stau la filme sambata Arhi, ce sa faca si ei altceva??!!
    Si revistele auto, presa de specialitate PUPA IN FUND producatorii si importatorii si dealerii si service-urile autorizate sau cele multimarca (Bosch Service este dezastru fara limite, depinde la care mecanic nimeresti)!
    Nu am vazut in ultimii 5 ani un articol critic acid fata de jaful din service-urile autorizate ale Porsche, ale Ford, ale Renault sau Eurial, exemple sunt milioane. Si japonezii au luat-o razna, la Arian Motors este dezastru uneori, catastrofa, Toyota nu mai este ce a fost, iar la Volvo daca vrei sa faci credit pentru o revizie ca sa iti puna meseriasii o stampiluta este direct masochism. Apropos aceeasi revizie la Budapesta este mult mai ieftina si esti respectat, in Romania esti bataia de joc a acestor baietasi din service-uri si ai tuturor celor de deasupra lor ierarhic.
    Ce face presa de specialitate Tudore? Doarme in pantalonasi, ba pardon ei sunt cazuti de mult, ca dealerul a facut o treaba cu presa de specialitate si atunci cum sa scrie negativ despre nesimtirea lor!

    Cu stima va salut domnilor!

  2. Lucrurile au luat-o razna si nu pot sta deoparte cand vand cum jurnalisti auto, in adevaratul sens al cuvantului, sunt murdariti de niste persoane care se ascund dupa o tastatura.

    In primul rand, un test drive nu este un drept! La aceasta situatie nefericita contribuie in special oamenii din industrie – PR – care ofera masini nu unor bloguri/site-uri mediocre ci unor persoane carora pur si simplu nu le-as da nicio bicicleta sa o conduca. Discutam despre articole copiate din reviste sau site-uri cu renume si sedinte foto facute in grajduri si care apar la rubrica “test drive”.

    Cum poti da la test o masina unei persoane neingrijite, care nu are “30 de lei sa-I dea un exterior/interior “ si care isi face treaba pe banii importatorului.

    Dragi importatori, in aceste conditii va faceti mai mult rau decat bine!

    Jurnalismul auto nu este atat de jos pe cat se crede mai ales ca aceste intoxicari vin de la niste persoane pe care nu le-as angaja nici macar sa parcheze masinile de test.

    In fruntea revistelor auto si al site-urilor de calitate inca mai exista persoane care au condus mii de masini si pe care le doreste toata lumea la evenimente.

    Pentru ca, nu-i asa, oamenii pot duce o converstie cu orice CEO al marcii si pot discuta despre cum au condus ultimele doua generatii ale modelului nou lansat.

    Bineinteles, tot ei pot trimite un mail de sesizare, mail insotit de un numar record de materiale scrise despre marca cu pricina. Si ghiciti ce, o sa li sa raspunda asa cum isi doresc, asa cum este normal sa fie.

    Pentru ca discutam de nume consacrate iar George Buhnici, in loc de mail a preferat acest post. Si a obtinut ce si-a propus ! Iar Tudor Bratu o sa conduca modele inainte ca tu, anonimule si blogarasule, sa le vezi in randari !

  3. Uneori chiar nu inteleg cum un infantil ca Tudor Bratu primeste masini… Probabil nu are buzele reci ca si cei care nu le primesc. Ma umfla rasul cand acest personaj spune ca el face presa auto. Nu el o fi motivul pentru care emisiunea ProMotor s-a dus in jos?!?!

    In afara de George Buhnici, Adrian Mitrea si Robert Adam restul sunt departe de a face presa auto profesional (fara suparare pentru cei care sunteti acum la inceput de drum).

  4. Acum jumatate de ora am postat prima oara pe acest blog la sectiunea de test a lui kia sportage. Tot navigand pe blog am citit aceste comentarii.
    Mi se intareste din ce in ce mai tare ideea ca traim intr-o lumea a frustrarilor.
    Aproape nimeni, din pacate, nu mai este sincer in afirmatii si totul se rezuma la partea financiara. Este clar ca toate revistele si site-urile de profil din Romania sunt conduse de importatori si de reprezentantii marcilor auto. Sunt foarte putine exemplele unde cineva incearca macar sa fie cat se poate de obiectiv(imi place sa cred si pana in acest moment chiar cred ca George este una din aceste putine persoane). Este adevarat ca si George ar putea uneori sa depaseasca aceasta bariera de a face comentariile “in parcare sau pe drumul catre reprezentanta” insa inteleg si punctul lui de vedere legat de acest aspect.
    Am spus ca aproape toti sunt condusi de importatori. Este foarte clar ca daca iti exprimi o parere negativa legata de o masina risti ca “persoanele abilitate” sa nu iti mai furnizeze nimic pe viitor si sa nu te mai invite la nici o viitoare lansare etc. Vi se pare ca Promotor este o emisiune obiectiva? Sa fim seriosi. Vi se pare vreo revista de profil ca este obiectiva in comentarii? Sa fim seriosi. Cum ar putea un “jurnalist de profil” sa deranjeze sefii,care au o relatie excelenta cu dealerii si automat diverse avantaje, cum sa deranjeze ei dealerii in sine si sa nu mai beneficieze de diferite privilegii si mancare for free la diferitele lansari si as putea continua cu inca 3 screen-uri pe aceasta tema. Nici George nu poate fi sincer in totalitate, este clar. Cine i-ar mai da masini daca ar fi critic cu adevarat(in acest moment). Si cu toate astea mai scapa anumite remarci destul de subtile(cine le prinde bine cine nu…). Si Tudor are dreptatea lui…romanul este nesimtit prin natura lui. Insa vreau sa il contrazic pe Tudor in urmatoarele afirmatii:
    “Vad aici o gramada de vaicareli penibile pe genul hai sa ne plangem pe umar pe blog. Este simplu si iti garantez, nu vei schimba nimic. Cui nu-i convine tara asta, sa plece, cui nu-i convine presa, sa faca altceva, cui nu-i convin masinile sa se dea cu sania.”
    Asa gandesc oamenii slabi. De ce nu am putea schimba nimic? Exista destui oameni care s-ar putea alatura unui proiect obiectiv. Eu unul ii pot spune lui George ca daca este din ce in ce mai obiectiv prin puterea oamenilor care il sustin pe blog va deveni suficient de puternic si vizionat incat usor usor doar cei carora le va fi teama de propriile masini nu vor fi de acord cu o prezentare(ma refer la importatori) si asta va insemna atunci ca oamenii vor percepe masina asa cum trebuie. Eu cred in astfel de proiecte pentru ca sunt din ce in ce mai multi romani care s-au saturat sa fie furati si umiliti de dealerii auto.
    @Tudor …faptul ca George vorbeste “25 min despre o masina” imi pare rau sa te contrazic dar nu plictiseste pe toata lumea. Isi exprima o parere care sper sa devina cat mai concisa si la obiect. Este parerea lui, pe care din ce in ce mai multi oameni o respecta si acesta este marele lui castig.
    Este clar ca intre voi doi au fost ceva probleme care ar trebui rezolvate in particular. Ar trebui ca fiecare dintre voi sa va canalizati pe remarci obiective si in ceea ce priveste masinile testate pentru ca scopul unui blog este de a da oamenilor o imagine asupra unor lucruri si de a-i influenta in mod corect spre achizitia unui produs sau altul. Probabil ca sunt multi care comenteaza si din plictiseala dar mai sunt si oameni care intra si posteaza pentru ca vor detalii suplimentare de la cei care cunosc mai bine acel produs. Este trist ca nu se intelege acest aspect. Ar trebui ca toata lumea sa lupte cu service-urile si problemele pe care le genereaza. Din pacate la noi toata lumea sa rezuma la a vinde un produs in loc sa vanda o solutie. NU avem consilieri de vanzare, nu avem after sales ci o piata neagra care se regaseste la fiecare service. Nu ati observat ca si daca ai cunostinte la dealerul respectiv tot risti sa pleci cu probleme mai mari decat cele cu care ai venit? Acestea sunt problemele pe care toata lumea ar trebui sa se canalizeze. Din pacate la noi totul consta in a arata design-ul masinii(asta pot vedea pe site-ul producatorului) si de a spune cat de perfecta este masina. Fals fals fals.

  5. Salut! am o dilema, vreau sa achizitionez o masina de clasa mica si oscilez intre:
    * Fabia 1.2 tsi 86 cp nivel echipare trend,
    *Peugeot 207 Active (facelift) 1,4 95 cp si noul
    *Hyundai i20 (Highway) 1,2 85 cp. Am nevoie urgenta de masina si va rog sa ma ajutati. Vreau raspunsuri de la oameni care au sau au condus aceste masini!
    Ps. puteti sa imi recomandati si alte masini noi asemanatoare care cu tot cu tichete sa ma ajunga undeva la 10500 euro.
    Multumesc mult!

  6. @ George in niciun caz, era strict despre acele persoane care se ascund dupa un id, persoane care nu au nicio legatura cu domeniul auto, dar care vor sa se dea cu masini. Sincer, sunt anumiti bloggeri care fac cinste si care, in anumite contexte, sunt mai buni decat multi jurnalisti din auto.

  7. Bravo George! Keep up the good work!

    Restul bloggerilor poate nu ar strica sa luptati impreuna decat sa aruncati cu mizerie in treburile altora :)

    De IT ce mai zici? Aici chiar ca e grava treaba zic eu…dar poate si audienta e mai mica pe acest subiect, clar.

  8. George, destul de sumbra imaginea ta asupra jurnalismului auto din Romania. De putin timp am decis sa incerc si eu marea cu degetul, fiind pasionat de masini si tehnologie. Sa fie oare prea tarziu?

    Internetul pare sa fie pe zi ce trece mai plin de site-uri de “specialitate” iar momentan la investitii serioase nu ma pot gandi.

    Ca si tine, ca si multi altii, incerc sa fac asta din pasiune, in putinul timp liber pe care il am. Vreo incurajare?

  9. E usor sa spui cuiva care munceste din suflet si o mai face si gratis ” Nu te lasa!” Si totusi asta as vrea sa iti spun, desi daca nu ai renuntat de aproape un an de cand e postarea asta probabil ca ti-a mai trecut oful. Dar chiar aceste mii de mailuri in care ti se cereau sfaturi, sutele de mii de accesari lunare si sutele de postari de mai sus inseamna ceva. Ca o parte din oameni sunt neumltumiti si isi exprima public nemultumirile inclusiv privitoare la testele tale … asta e. O serie de oameni nu pot fi multumiti nici de catre Dumnezeu. De vreo 4 luni de cand vreau sa imi schimb masina am urmarit cam toate testele facute de tine si o parte din alte drive teste. Departe de a fi un specialist dar ale tale m-au satisfacut intotdeauna, intr-un fel sau altul reuseai sa atingi tot ce m-ar fi interesat si tot ce as fi intrebat vanzatorul auto si chiar mai mult, am invatat sa pun si alte intrebari. Chiar si intr-o tara cu o conducere de toata jalea trebuie sa tina cineva stacheta, daca am pleca toti care cum nu ne mai convine unde s-ar ajunge? Spor la treaba deci si cred ca stii ca ai cateva mii de sustinatori care apreciaza sincer munca ta.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here